طلبهی دورهگرد یا 'واگانت' یک یا طلبه بود در حال گشت و گذار ، که آواز می خواند و قصه تعریف میکرد ، کشیش فراری یا طلبهای که تحصیل را کنار گذاشته و یک بیطبقه و یک بوهمی است . او فرآوردهی همان تحول اقتصادی و نشانهی همان جنبش اجتماعی است که بورژوازی شهری و شهسوار حرفهای را ایجاد کرده است . ولی او دیگر علائم برجستهی ناآرامی اجتماعی روشنفکر معاصر را بروز میدهد ؛ او به کلیسا یا طبقهی ممتاز یکسره بیاعتنا است ؛ عاصی و افسار گسیختهای است که در اصل با سنت و قرارداد مخالف است . در عمق ، او قربانی تعادل اجتماعیِ واژگونه و پدیدهای گذرا است که برای آن زمانها نمونهی وی بشمار میآید که تودههای مردم گروههای اجتماعی گذشتهی خود را ، که زندگیشان زیر سیطرهی آنها بود ، بهخاطر گروهبندیهای نااستوارتر که برایشان آزادی بیشتر اما حمایت کمتر عرضه میکند رها میسازند . با احیاء شهرها و تجمع در آنها ، و بالاتر از همه با شکوفایی دانشگاهها یک پدیدهی اجتماعی نو ، طلبه - پرولتر ظهور میکند . بخشی از ت نیز تأمین اجتماعی خویش را از دست میدهد . کلیسا در گذشته مسئولیت همهی شاگردان آموزشگاههای وابسته به دیر و اسقف را بعهده داشت ، ولی اکنون که بر اثر آزادی بیشترِ شخصی و شور عمومی برای نیل به ردههای اجتماعی ، آموزشگاهها و دانشگاهها از جوانان تنگدست پر بود ، کلیسا دیگر گرایشی نداشت که برای همهی آنها مقاماتی دست و پا کند . این جوانان که بسیاری از ایشان حتی نمیتوانستند تحصیلشان را تکمیل کنند ، چهبسا با یک زندگی آواره چون گدایان و بازیگران سر میکردند . چیزی طبیعیتر از آن نبود که آنها همواره آماده باشند که با زخم و زهرِ شعرشان ، از جامعهای که در حقشان آنقدر کم عنایت داشت انتقام خود را بگیرند .
طلبههای دورهگرد به لاتین مینویسند و سرگرمیآفرینان اربابانِ هستند نه اربابانِ دنیوی [.]
تغزلهای عاشقانهی طلبههای دورهگرد با شاعران سدهی یازده بطور عمده از این نظر متفاوت است که آنها دربارهی ن بجای علاقه با تحقیر سخن میگویند و با عشق جسمانی با نوعی خشونت صریح برخورد میکنند . این صرفاً نشانهی دیگری است از اینکه طلبهها با هر چیزی که بطور قراردادی محترم است با بیحرمتی رفتار میکنند . با اینحال برخلاف تصور شایع ، نوعی انتقام از پاکدامنی که به احتمال خودشان با آن سر و کاری نداشتند نبود . در اشعار غنایی 'گولیارو' ن با همان نظر تند حکایتهای منظوم ترسیم شدهاند ؛ این شباهت نمیتواند اتفاقی باشد ، و ما را به این نتیجهگیری میرساند که طلبهها بطور مستقیم در آفرینش کل این ادبیات ضدّ زن و ضدّ رمانتیک دست داشتند .
تاریخ اجتماعی هنر ( آرنولد هاوزر )
درباره این سایت